در حال بارگذاری ...
یادداشت کارگردان نمایش «ضیافت»

آیا زمان آن نرسیده است که با فرهنگ چندین هزار ساله ایرانی دست دوستی دهیم؟

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از گلستان، نمایش «ضیافت» نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی بهروز نقابی از ۲ تا ۶ دی ماه ۱۴۰۰ در آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گنبد کاووس به روی صحنه رفت و با استقبال خوبی روبه رو شد. نقابی در خصوص اجرای این اثر یادداشتی را منتشر کرده است که درادامه می‌خوانید.

"هم اینک که قلم سیاه را روی برگه سپید روزگارمی غلطانم ؛ می خواهم از واژه ها سخن کنم. واژه هایی که درباد می رقصند ؛ آزادند و به زیبایی چشمان شما خوانندگان گرامی است. مدت هابود می خواستم نمایش فاخری را به تصویر بکشم تا به هنرایران سرافرازمان ببالم؛ و مفهوم های در بند زنجیر را رها سازم ؛ درست مانند دیالوگی از ضیافت ؛ که گفته : صداقتش ،‌من دارم به کاراین گله علاقه مند میشم و یا دیالوگی دیگر که شبان می گوید: بیا اون سگ ها دیگه پیر شدن ؛ شکم پرست شدن و... پس چه زیبا شکم پرستی را نقد می کند وراه عرفان را به مانشان می دهد.جمله هایی که آشکار است ونهان است ؛ تلخ است وشیرین است. جان سوز است وجان‌گداز ؛ سخت است اما سهل ؛ بازیگر را از پای در می آورد اما قدرت می بخشد ؛ گاه خسته می شدیم ؛ پاهایمان می بست اما روز بعد اشتیاق هایمان دوچندان می شد زیرا نمایش اصیل ایرانی است و به ضیافت واژه ها می رفتیم. دیرزمانی است نمایش هایمان خاک خورده اند و کارگردان ها دست به دامن چخوف و وودی آلن  وشکسپیر شده اند واین درحالی است که استادبیضایی را شکسپیر ایران می دانیم. قصد اشائه ناسیونالیسم نداشته ونخواهم داشت اما آیا زمان آن نرسیده است که با فرهنگ چندین هزار ساله ایرانی دست دوستی دهیم وبه مهر میهن خویش آباد کنیم. سخنی نیست مگر سپاس بیکران ازدوستانی که نقش ها را باجان ودل پرورانیدند و پوستروتیزر ولباس مناسب طراحی نمودند. وسپاس بیکران از ریاست محترم اداره فرهنگ وارشاد شهرستان زیبای گنبد ؛ که دلسوزانه یاری ام ساختند و توانستیم از پل های سخت گذرکنیم و وارد دریای بیکران معنی شویم ونمایش ضیافت را به مرحله اجرا بگذاریم. با سپاس فراوان  ازهمه هنرمندان وهنردوستان ؛ این شاگرد بسیار کوچک تئاتر دست هایتان را به مهر می بوسم وامیدوارم نمایش های ایرانی ؛ همواره در فراز باشند."




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها
یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها

نمایش «عهد سیاوش» نوشته رضا پورتراب زاده و حسین جهان افروز و کارگردانی رضا پورتراب‌زاده از ۱۵ تا ۲۹ دی۱۴۰۲ در گرگان به روی صحنه رفت.

|

یادداشتی بر نمایش «بی هوده»

تماشایِ ارتفاع و عمقی لبریز دانایی و داناگری
یادداشتی بر نمایش «بی هوده»

تماشایِ ارتفاع و عمقی لبریز دانایی و داناگری

تئاتر گلستان_حسین ضمیری؛ نمایش 《بی هوده》کاری از یاسین رضوانی اثر برگزیده چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر در بهمن ماه ۱۴۰۲ در گرگان روی صحنه رفت. زندگی یک جریان سیال و یک واقعیت غیر قابل انکار است. ...

|

نظرات کاربران